شوالیه مرگ

عمومی

شوالیه مرگ

عمومی

دانشگاه جندی شاپور

قدیمی‌ترین دانشگاه جهان( گندی شاپور دزفول) را شاهپور اول فرزند اردشیر بنا نهاد . جندی‌شاپور راآنگونه که مورخین نوشته‌اند یکی از نواحی هفتگانه خوزستان می‌دانستند که از ابتدا (اهواز) مرکز آن استان به شمار می‌رفته است، و در دوره شاپور دوم، جندی‌شاپور پایتخت دولت ساسانی و مرکز خوزستان گردید. در زمان شاهپور اول ، اوستا در 21 نسگ (کتاب) تدوین و شهرهای گوناگونی تاسیس شد. نام یکی ازاین شهرها جندی شاپور یا گندی شاپور بود که بسیاری ازتاریخ نویسان نام آ«به از اندیو شاپورآ» را به آن نسبت داده اند. وقتی شاپور در جنگ با والرین قیصر دوم، پیروز گشت و بر انطاکیه (یکی از شهرهایترکیه فعلی) دست یافت، آن آنرا (وه اندیو شاپور) نامید یعنی (به از انطاکیه، شاپور) و به عبارت روانتر(شهر شاپور بهتر از انطاکیه) می‌باشد و بعدها به گویش‌های جندی‌شاپور یا گندی‌شاپور ادا گردید. این شهر در جنوب غربی ایران در خوزستان و نزدیک شوشتر واقع شده بود.اکثر محققین دوره تاریخی ساسانیان را مبتکراصول شهرسازی و معماری می دانند; چرا که شهرهای زیادی در این دوران ساخته شد. دانشگاه جندی شاپور که در نوع خود از مهمترین مراکز علمی دنیای کهن بود در این دوران ساخته شد. این مدرسه گرچه از زمان شاپور اول پایه ریزی شده بود اما توسط این پادشاه تعمیر و گسترش یافت، دانشگاه جندی شاپور از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقی دنیای آن زمان بود که تعداد زیادی دانشمند و پزشک در آن مشغول به تدریس، تحصیل و طبابت بودند.... 

لطفا برای مشاهده کامل به ادامه مطلب بروید.

ادامه مطلب ...

انواع پیاممک های عاشقانه و جک و.......

اگه یه روز فرختمت ناراحت نشی ها من آدم فروش نیستم گل فروشم!! 

»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

 آنکه می گفت زیک گل نشود فصل بهار¤¤¤¤چه خبرداشت که همچون تو گلی می روید  »«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

 میدونی چرا آدما وقتی بزرگ میشن باخودکار می نویسن؟ واسه اینه که یاد بگیرن هر اشتباهی پاک کردنی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ »«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»  

 همیشه نگاهی رو باور کن که وقتی ازآن دور شدی در انتظارت بماند............ »«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

 همیشه دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن بلد است............. »«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»

عشق؛سرطان دوست داشتن،عقد دائمی باغربت،شماره تلفنی که سال ها به دنبال آن می گردیم واتوبانی ست که تا ته ابدیت می رود..............!!!!!!!!!!! »«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»  

لطفا برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید.

ادامه مطلب ...

شهرستان دزفول

شهرستان دزفول شهرستان دزفول بامساحت 4762کیلومتر مربع شمالی ترین شهر استان خوزستان محسوب می شود که از سمت شمال به به استان لرستان و از شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهارمحال بختیاری و از شمال غربی به شهرستان اندیمشک واز جنوب به شهرستان شوشتر واهواز و از سمت غرب به شهرستان شوش دانیال محدود می گردد.ارتفاع شهرستان دزفول از سطح دریا143 متر می باشد،آب و هوای دزفول صحرایی بوده ودارای تابستان های گرم و زمستان های معتدل است.ناحیه شمالی دزفول کوهستانی و وناحیه مرکزی و جنوب آن دشت می باشد و مرتفع ترین قله های کوههای شمالی دزفول قله کرناس به ارتفاع 2550متر وقله کوه سالن به ارتفاع 2464 متر است.جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال 1381 معادل386424 نفر است. رودخانه دز که از بزرگترین رودخانه های استان وکشور است در این شهرستان جاری است و مهمترین تأمین کننده آب مصرفی کشاورزی،صنعتی وخانگی می باشد.محصولات عمده کشاورزی این استان عبارتند از:گندم،جو،ذرت،صیفی جات ،سبزیجات،چغندرقند ومرکبات که بخش عمده ای از آنها به خارج از کشور صادر می شود.برای بهره برداری از آب رودخانه دز سد چند منظوره دز احداث گشته است که از نظر تنظیم آب رودخانه دز،کنترل سیلاب و تولید نیرو وتأمین آب مورد نیاز120هزار هکتار از اراضی دزفول وشهرستان شوش را تحت پوشش قرار می دهد... 

 

لطفا برای مشاهده مطلب به ادامه مطلب بروید...

ادامه مطلب ...